Lexpoint lease

De juiste CRM-software voor autoverhuurbedrijven

De juiste CRM-software voor autoverhuurbedrijven

Geplaatst op

Lees hier hoe autoverhuurbedrijven en hun klanten kunnen profiteren van het gebruik van CRM-software.  

Autoverhuurbedrijven zijn bedrijven die voertuigen zoals vrachtwagens of auto’s als huurauto’s huren tegen een vergoeding. Vooral in de autosector zijn autoverhuur heel gebruikelijk. In de loop der jaren heeft zich een zeer populaire subvorm van autoverhuur ontwikkeld: commercieel autodelen. 

Dit is de korte termijn, soms van minuut tot minuut verhuur van voertuigen. Hieronder willen we de uitdagingen van bedrijven in deze branche onder de loep nemen en laten zien hoe een geschikt CRM kan helpen om hiermee om te gaan. Eerst moet echter worden gedefinieerd waar CRM-software over gaat. 

Toepassingsgebieden van CRM-software

CRM-software stelt bedrijven in staat om al deze processen in kaart te brengen. Binnen het systeem kunnen deze vervolgens worden beheerd, geoptimaliseerd of zelfs geautomatiseerd. Op deze manier hebben bedrijven altijd een overzicht van alle CRM-processen. Tegelijkertijd functioneert de software echter ook als een centrale database voor alle klantinformatie. 

Voor elke klant kan een apart digitaal bestand worden aangemaakt, waarin alle belangrijke gegevens over deze klant worden opgeslagen. Hieronder vallen niet alleen stamgegevens, maar bijvoorbeeld ook de contactgeschiedenis. Door de centrale oriëntatie van de CRM-software hebben alle medewerkers met de juiste autorisaties toegang tot deze informatie. Dit vereenvoudigt de samenwerking tussen afdelingen aanzienlijk, omdat alle medewerkers met dezelfde gegevens in hetzelfde systeem werken. 

Een blik op de belangrijkste CRM-functies 

CRM-processen omvatten meerdere afdelingen en bedrijfseenheden. Om deze reden moet CRM-software ook in staat zijn om de verantwoordelijkheidsgebieden van verschillende gebieden binnen het bedrijf in kaart te brengen. Binnen het systeem worden de functies die in een bepaald gebied nodig zijn meestal gebundeld in één module. Niet elk bedrijf profiteert echter per se van het gebruik van al deze modules. Zo is er geen behoefte aan callcenterfuncties als het bedrijf zelf geen eigen callcenter exploiteert. 

Licentiemodellen van CRM-software 

Een ander onderscheidend kenmerk van CRM-software is het licentiemodel of platform waarop het wordt gebruikt. In wezen moet hier een onderscheid worden gemaakt tussen on-premises en de cloud. 

  • On-Premises Software

On-premises software wordt geïnstalleerd op de interne servers van een bedrijf en van daaruit bediend. De verantwoordelijkheid voor het onderhoud en de service van het systeem ligt bij het bedrijf. On-premises systemen gaan meestal gepaard met hogere aanschafkosten en lagere vervolgkosten. 

  • Cloudsoftware 

Cloudsystemen worden door de provider via internet beschikbaar gesteld aan bedrijven. De verantwoordelijkheid voor onderhoud en service ligt bij de aanbieder. Cloudsystemen gaan meestal gepaard met lagere aanschafkosten en hogere vervolgkosten. 

  • Andere licentiemodellen 

Daarnaast is het mogelijk om gebruik te maken van hosted of hybride systemen. Gehoste CRM-software is vergelijkbaar met on-premises infrastructuur. Het verschil is dat het systeem op een externe server wordt bediend. Hybride systemen combineren de infrastructuur van on-premises en cloudgebaseerde systemen. 

CRM-software voor verschillende industrieën 

Een ander onderscheidend kenmerk van CRM-programma’s is hun brancheoriëntatie. Bedrijven in elke branche hebben specifieke processendie door geschikte software in kaart moeten worden gebracht. Een generiek systeem bereikt hier snel zijn grenzen. Branchespecifieke systemen daarentegen omvatten meestal de belangrijkste functies en modules die in een bepaalde industrie op een gestandaardiseerde manier vereist zijn. 

Branchespecifieke aanbieders

Daarnaast hebben de aanbieders van gespecialiseerde systemen ook ervaring in hun eigen branche. Ze zijn zich ook bewust van mogelijke valkuilen in het softwareproject en zijn tegelijkertijd in staat om aanbevelingen voor actie te doen. 

CRM-software voor autoverhuurbedrijven 

In het volgende willen we belangrijke functies van een CRM-programma voor autoverhuurbedrijven nader bekijken. Er moet echter worden benadrukt dat dit slechts een overzicht is en dat er geen aanspraak wordt gemaakt op volledigheid. 

Koppeling met uw eigen website en externe portals 

De digitale transformatie is in volle gang. Steeds meer mensen boeken de gewenste huurauto niet door het betreffende autoverhuurbedrijf te bellen, maar rechtstreeks via hun website. Daarnaast zijn er ook externe portalen beschikbaar, die het aanbod van verschillende autoverhuurbedrijven vergelijken. Gebruikers kunnen ook navraag doen bij het betreffende autoverhuurbedrijf via deze vergelijkingsportalen. Dit maakt het des te belangrijker dat deze websitegegevens door uw eigen bedrijf kunnen worden gebruikt. Een bijbehorende koppeling met de in-house CRM-software zorgt voor een soepele gegevensuitwisseling tussen webportalen of uw eigen internetaanwezigheid en uw eigen CRM-software. 

Wagenparkbeheer 

Daarnaast moeten autoverhuurbedrijven altijd hun eigen voertuigen bijhouden. Digitaal wagenparkbeheer helpt hierbij. Traditioneel valt dit onder de bevoegdheid van een ERP-software, maar is vaak ook onderdeel van een CRM-software voor autoverhuurbedrijven. Met behulp van digitaal wagenparkbeheer kunnen autoverhuurbedrijven op elk moment informatie verstrekken aan hun eigen klanten.  Via een verbinding met hun eigen website kunnen klanten ook de beschikbaarheid van een voertuig bekijken als onderdeel van een aanvraag. Zo kan een geschikte CRM-software autoverhuurbedrijven op verschillende gebieden ondersteunen.

Gerelateerde berichten

Over ons

We nemen graag met je door wat je kan doen om meer uit je leaseopties te halen. Lees snel verder en doe de nodige informatie op.

Contactgegevens

Via info @ lexpointlease.nl neem je eenvoudig contact met ons op. We beantwoorden je vragen zo snel mogelijk.

© 2024 Alle rechten voorbehouden